Po ponad 16 latach istnienia z dniem 27.12.2019 roku Forum Izbica zostało zamknięte. Od dziś nie ma już możliwości tworzenia, edytowania oraz usuwania istniejących tematów i postów. Rejestracja nowych użytkowników została zablokowana.

Nadal możliwe jest przeglądanie forum, postanowiłem pozostawić wszystkie wpisy, gdyż szanuje czas użytkowników, poświęcony przy ich tworzeniu.

Uzasadnienie: Ponad cztery lata temu (27.11.2015 roku) nastąpiło ujednolicenie profilu strony Izbica Kujawska Online.
Od tego czasu publikowane są na niej treści związane wyłącznie z historią, kulturą i turystyką naszego miasta i gminy. Treści publikowane przez użytkowników na forum często nawiązywały do spraw związanych z lokalną polityką, konfliktami, interesami, co kłóci się z ideą istnienia serwisu. Dodatkowo dynamiczny rozwój mediów społecznościowych spowodował spadek zainteresowania forum, a liczba wpisów w ostatnim czasie znacząco się zmniejszała. Nie widzę sensu, by forum nadal pozostawało aktywne. Mam nadzieję, że decyzja spotka się z Państwa zrozumieniem.

BŁAŻEJ NOWICKI
Administrator Izbica Kujawska Online



Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Wypowiadajcie się na temat wszystkiego co się dzieje w naszym miasteczku i okolicach !

Moderator: blazej

Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Postautor: kolejarz KR KD » czw lip 18, 2013 7:52 pm

Witam mieszkańców Izbicy Kujawskiej i ościennych miejscowości. Czy pamiętają Państwo pociąg mikołajkowy? - był ostatnim władza olała kolejkę tak jak inne gminy. Wójt Boniewa walczył do końca , ale sam to se mógł. Krośniewice (wąskotorówka) żyje wolno ale nie padła. Odcinek na ozorków przejezdny i czynny , także na Ostrowy i do Dąbrowic.
Dalej już nic nigdy nie pojedzie , dalej jak granica woj.kujawsko -pomorskiego . za miejscowością Liliopol drogowcy podczas modernizacji drogi zdemontowali całe odcinki torów kolejowych wraz z podtorzem. Czy to była samowolka czy zgodnie z prawem nie wiemy.
Miejscowość Łania - modernizacja drogi asfalt jak się masz. Boniewo dało by się zrobić . Jerzmanowo przejezdne i na Lubraniec. W stronę Brześcia Kujawskiego tylko do Smólska dalej w tamtym roku firma zezłomowała całkowicie odcinek Brześć Kujawski - Smólsk. Burmistrz Brześcia Kujawskiego obiecał rozwój turystyki z wąskotorówką w tle . Walczono o to by Nasze stowarzyszenie nie starało sie o wpis do rejestru zabytków ponieważ to zwiększyło by koszty rewitalizacji odcinka. Więc dało to wolną rękę do złomowania linii .
Kolejarze z Krośniewic są rozgoryczeni biernością władzy gmin i powiatów , mówią o tym ,że w innych miastach potrafi władza dokonać cudów , to także nowe miejsca pracy , a nie tylko ważni jesteśmy do wyborów na stołki. Cóż za parę lat każdy będzie wspominał że w Izbicy Kujawskiej była linia wąskotorowa która łączyła jeszcze w 2004 roku linię od Ozorkowa przez Łęczycę do Krośniewic przez Cetty , Boniewo , Izbicę Kujawską , Przystronie , Sompolno , Półwiosek , Slesin , Sławoszewek , Anastazewo , Powidz , Gniezno.
Załączniki
254321_534984976555183_337632282_n.jpg
254321_534984976555183_337632282_n.jpg (195.52 KiB) Przeglądany 17193 razy
62114_534983076555373_540346930_n.jpg
62114_534983076555373_540346930_n.jpg (148 KiB) Przeglądany 17193 razy
1333_534985296555151_1854075237_n.jpg
1333_534985296555151_1854075237_n.jpg (123.77 KiB) Przeglądany 17193 razy
kolejarz KR KD
szeregowy
szeregowy
 
Posty: 6
Rejestracja: czw lip 18, 2013 7:32 pm

Re: Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Postautor: kolejarz KR KD » czw lip 18, 2013 7:53 pm

cz.2
Załączniki
izbica_mikolajki08_42_big.jpg
izbica_mikolajki08_42_big.jpg (100.67 KiB) Przeglądany 17191 razy
IM009144.jpg
IM009144.jpg (98.34 KiB) Przeglądany 17191 razy
DSCF0221.JPG
DSCF0221.JPG (103.7 KiB) Przeglądany 17191 razy
kolejarz KR KD
szeregowy
szeregowy
 
Posty: 6
Rejestracja: czw lip 18, 2013 7:32 pm

Re: Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Postautor: kolejarz KR KD » ndz lip 21, 2013 8:05 pm

http://www.youtube.com/watch?v=GZA610zxuNE

http://www.youtube.com/watch?v=SpHSAcULa4U
http://www.youtube.com/watch?v=Xr87S2gphDw - na Izbicę 25 czerwca 2012r.odcinek jeszcze przed Boniewem
http://www.youtube.com/watch?v=BlY3cVbNsBA

Warto obejrzeć. Ja wraz kolejarzami będziemy robili objazd linii samochodem w dniach 2,3,4 sierpnia , będziemy robili ostatnie zdjęcia tego co zostało i za moment może już nie być. Będziemy także u mieszkańców budynków stacyjnych , po prostu chcielibyśmy się pożegnać gdyż tak robiliśmy jak kasowano linię na Brześć Kujawski w zeszłym roku oraz linię od Lubrańca do Dobrego Kujawskiego która biegła przez stacje tj. Osięciny i Płowce. A co ciekawe od 2004 r tory na tych dwóch w/w stacjach nadal leżą. Z ciekawostek dodatkowych to taka informacja , a mianowicie w Izbicy Kujawskiej jest drezyna ręczna własnej produkcji u Pana Marka K. ( bo nie wiem czy nie naruszam przepisów o ochr.danych osobowych) .

http://www.rynek-kolejowy.pl/45263/kros ... orowki.htm

A tak dodatkowo ode mnie:
Historia Kolei Wąskotorowej. Od powstania do upadku i prób reaktywacji
Początków wąskotorówki należy szukać na Kujawach. Dynamiczny rozwój cukrowni spowodował, że pojawił się problem z transportem surowca. Buraki początkowo zwożone były furmankami zaprzężonymi w woły lub konie. Fatalny stan dróg nie sprzyjał jednak tej formie transportu. Szybko więc zwrócono uwagę na transport kolejowy. I tak, powstała w 1847 roku cukrownia w Ostrowach wybudowała w 1910 roku linię kolei wąskotorowej do folwarku w Korytach. Jej znaczenie polegało na tym, że była to pierwsza trakcja szynowa jaka zawitała na teren powiatu łęczyckiego. Kolej wąskotorowa okazała się tańsza w budowie i eksploatacji niż normalnotorowa. Przełom nastąpił okresie Wielkiej Wojny, gdy niemiecka armia ze względów strategicznych rozbudowała sieć żelaznych dróg. W latach 1914 - 1915 powstały odcinki:
- od cukrowni Mątwy koło Inowrocławia przez Dobre, Osięciny, Jerzmanów, Boniewo i Cetty do Krośniewic (wrzesień-październik 1914 r.),
- od Jerzyc koło Kruszwicy, przez Piotrków Kujawski, Sompolno, Koło do Dąbia nad Nerem (listopad - grudzień 1914 r.),
- od Krośniewic do Strykowa (listopad 1914 r. - prawdopodobnie początek 1915 r.),
- od Anastazewa do Konina (jesień 1914 r.),
- z Boniewa do Przystronia, z Głaznowa do Dzierzbic, z Krzewia do Krzewaty i z Franek do Opiesina (1915 r.).
Gdy w 1916 r. front przesunął się na wschód, linie udostępniono ruchowi publicznemu. W Krośniewicach wybudowano budynek dworca, montownię i warsztaty naprawcze. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, sieć wąskich torów uznana została za państwowe koleje użytku publicznego. Zarząd utworzonej wtedy Kujawskiej Kolei Dojazdowej, mieścił się w Krośniewicach. Okres międzywojenny to czas intensywnej modernizacji budowli inżynierskich, urządzeń trakcyjnych, warsztatów oraz torowisk i podtorzy. W celu usprawnienia komunikacji wprowadzono jednolitą szerokość toru –750 mm. Łączna długość użytkowa publicznej linii wąskotorowej na Kujawach w 1928 r. wynosiła 377 km. W Krośniewicach powstała w tym czasie nowoczesna parowozownia schodkowa, rozbudowano warsztaty. Walki we wrześniu 1939 r. nie wyrządziły kolejce znaczniejszych szkód. Po przejęciu wąskotorówki przez Deutsche Reichsbahn, wielu polskich pracowników zwolniono lub aresztowano. Koleje wąskotorowe nie miały jednak już wówczas znaczenia strategicznego. Wykorzystywane były przede wszystkim do transportu płodów rolnych.
Wąskotorówka w powojennej rzeczywistości
Po wyzwoleniu Krośniewic spod okupacji niemieckiej, wielu dawnych kolejarzy powróciło do pracy, Rozpoczęła się odbudowa taboru, rekonstruowano wyposażenie warsztatów. Na całej sieci składy ruszyły w czerwcu 1945 r. W pierwszym dziesięcioleciu po zakończeniu II wojny światowej na kujawkiej wąskotorówce prowadzono intensywne prace modernizacyjne: wybudowany został m.in.
odcinek linii o długości 1 km z Ozorkowa Miasto do Ozorkowa Centralnego, gdzie powstała stacja styczna z Łódzkimi Wąskotorowymi Elektrycznymi Kolejami Dojazdowymi, czyli tramwajami. W dniu 1 stycznia 1949 r. wszystkie koleje użytku publicznego w kraju zostały upaństwowione. Kujawska Kolej Dojazdowa przejęła Gnieźnieńską Kolej Powiatową i Wrzesińską Kolej Powiatową oraz linięcukrowni w Dobrem. Od połowy lat 60-tych XX wieku stopniowo zaczęły się zmniejszać przewozy pasażerskie, a następnie towarowe. Wraz z likwidacją nierentownych połączeń zamykano lub demontowano torowiska. I tak, w latach 1963 - 1968 zamknięto, a następnie rozebrano linię z Koła do Dąbia. W 1968 r. rozebrano linię od Włocławka do portu nad Wisłą. Do 1976 r. zlikwidowano całą kolej wrzesińską. W roku 1984 zamknięto, a następnie rozebrano linię Ozorków Miasto - Ozorków Centralny. Jedną z ostatnich wielkich inwestycji na krośniewickiej kolejce zrealizowano pod koniec lat 60-tych XX w. Rozebrano wówczas stary budynek stacyjny, a w jego miejscu wybudowano nowy (1968 r.), istniejący do dziś. Mimo tych niekorzystnych czasów koleje dojazdowe na Kujawach w 1978 r. przewiozły jeszcze 632 000 ton towarów, a w 1980 r. zatrudniały około 1000 pracowników.
Okres przemian ustrojowych i upadek wąskotorówki
Przemiany ustrojowe przełomu lat 1989/90, a przede wszystkim reforma gospodarki w duchu wolnorynkowym przypieczętowała los wielu kolei wąskotorowych w kraju. Chcąc zapobiec dalszemu pogarszaniu kondycji finansowej, 1 grudnia 1992 r. sieć kujawską podzielono na trzy odrębne Koleje Dojazdowe: Sompolińską, Gnieźnieńską i Krośniewicką, liczącą 162 km. Kontynuowano demontaż nierentownych linii. W 1992 roku rozebrano odcinek Krośniewice-Dzierzbice, a w 1993 r. Krzewie-Krzewata i Franki-Opiesin.1 lipca 1998 r. powołano do życia Zamiejscowy Wydział Kolei Dojazdowych w Poznaniu, w skład którego wchodziła Sekcja Krośniewicka KD. W 1999 r. wydział poznański zatrudniał 319 pracowników, w tym 109 w sekcji krośniewickiej. Zmniejszające się z roku na rok przewozy spowodowały, iż 9 czerwca 2001 r. zawieszono ruch pasażerski.
Nadzieja na ratunek?
Nadzieja na ratunek dla wąskotorówki pojawiła się, gdy 9 października 2002 r. samorząd Krośniewic przejął kolejkę od PKP, a 10 października podpisał umowę ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu, na mocy której użyczono stowarzyszeniu majątek kolejki w zamian za uruchomienie regularnego ruchu pasażerskiego i towarowego. Współpraca trwała jednak tylko do 2008 r., gdy SKPL zakończyło działalność na krośniewickiej kolejce;pociągi kursowały do 31 marca 2008 r.
Krośniewicka Kolej Wąskotorowa na rozdrożu?
Miała być atrakcją turystyczną regionu łódzkiego. Duże nadzieje z jej reaktywacją wiązał były Marszałek Województwa - Włodzimierz Fisiak, sporo obiecywał także obecny Marszałek - Witold Stępień. Na zapowiedziach na razie się skończyło. Od kilku lat Krośniewicka Kolej Wąskotorowa zwana także dojazdową stoi w miejscu. Co prawda niby coś w ostatnich miesiącach drgnęło, bo prowadzone są zaawansowane rozmowy na linii gmina Krośniewice –PKP w sprawie przejęcia mienia nieruchomego kolejki, ale do ostatecznych rozstrzygnięć jeszcze daleko. A jest to jedyna droga ku reaktywacji wąskotorówki.
Wszystkie procedury związane z przekazaniem gminie na własność nieruchomości kolejki są w trakcie realizacji –zapewnia łódzki oddział PKP. W Krośniewicach nikt jednak nie wie kiedy nastąpi oficjalne przekazanie. Obecnie gmina sprawuje jedynie pieczę nad taborem, we wrześniu ubiegłego roku skończyła się natomiast umowa z PKP w sprawie użyczenia mienia nieruchomego. A tylko zarządzając całością, samorząd będzie w stanie walczyć o ewentualne środki unijne na ponowne uruchomienie Krośniewickiej Kolei Wąskotorowej.
O wąskotorówkę walczą także przedstawiciele Stowarzyszenia SOS dla KKW. W 2011 roku skończyło się na kilku pismach do Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi oraz kilku akcjach informacyjnych, które pozwoliły zainteresować problemem kolejki szerszą grupę osób. W ostatnich miesiącach działalność stowarzyszenia jednak osłabła.
Jaki los czeka krośniewicką wąskotorówkę? W latach świetności posiadała rozległą sieć torów i pozwalała podróżować z Ozorkowa aż do Włocławka. Czy dziś połączy miasta i miasteczka województwa łódzkiego? Wszystko uzależnione jest od wyniku rozmów z PKP, do którego należy majątek kolejki. Oby nie okazało się, że przejazd wąskotorówki, który odbył się 4 lata temu, był tym ostatnim…
kolejarz KR KD
szeregowy
szeregowy
 
Posty: 6
Rejestracja: czw lip 18, 2013 7:32 pm

Re: Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Postautor: kolejarz KR KD » ndz lip 28, 2013 6:37 pm

Nowe informacje w sprawie demontażu torów w przejazdach . Demontaże były nie legalne , PKP już na inwentaryzacji szlaku. Pierwszy przejazd to w drodze Dąbrowice - Liliopol - powiat kutnowski . Drugi przejazd to gm.Przedecz powiat kolski . Ci drudzy w telefonie to wyszło tak - be , me , eeeee nie wiedzieli co powiedzieć. Prawda , tory i to co pod nimi nie należą do własności prywatnej wiec należało to zrobić inaczej a nie obejść przepisy i pójść na całość , aaaaaa bo zarośnięte to można zniszczyć. PKP uznało ,że daje UM 20 dni na załatwienie sprawy , dalej powiadamiaja prokuraturę o dokonaniu zamierzonego przestępstwa - tzn o zagrożenie w ruchu lądowym , a gdyby jechałą drezyna??? - Czy trupy by spowodowały dopiero myslenie?
kolejarz KR KD
szeregowy
szeregowy
 
Posty: 6
Rejestracja: czw lip 18, 2013 7:32 pm

Re: Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Postautor: kolejarz KR KD » wt lis 04, 2014 7:47 pm

Witam Was Mieszkańcy. Wszystko szlak trafia. Właśnie został ogłoszony przetarg na demontaz wszystkiego od miejscowości Liliopol jadąc od Krośniewic / tzn firma zewnętrzna będzie demontować tory kolejki wąskotorowej od Liliopola w stronę Boniewa i aż do Grochowisk przez Izbicę Kujawską ,a także od Boniewa do Lubrańca oraz Smolska. To są tysiące ton złomu. Szkoda mielismy cały czas nadzieję że znów kolejka przynajmniej do Was dojedzie jak na Mikołajki. Podziekujcie władzy w czasie wyborów -każdy w swoim mieście.
http://pkpsa.pl/pkpsa/przetargi/pliki/p ... 1-2014.pdf
kolejarz KR KD
szeregowy
szeregowy
 
Posty: 6
Rejestracja: czw lip 18, 2013 7:32 pm

Re: Odcinki Kujawskiej KD Przechodzą do historii

Postautor: kolejarz KR KD » pn lis 10, 2014 7:26 pm

Witam Was -jest światełko w tunelu .Otóż oprócz Stowarzyszenia KKW powstało drugie Towarzystwo Przyjaciół Krośniewickiej Kolei Dojazdowej TPKKD na facebook można ich znaleźć. Jest to odłam członkow z w/w stowarzyszenia SKKW. Nie Nam tu pisać czemu z SKKW odszedł grom ludzi i stworzył własne. Oczywiście z wiecznymi pretensjami SKKW bombarduje TPKKD. Taki sposób działania zaora nie tylko odcinki kuj-pom.ale także w woj.łódzkim. Wracając do sedna sprawy ,otóż TPKKD wraz jeszcze z 4 innymi stowarzyszeniami akurat nie zajmującymi się tzw.kolejami napisało do konserwatora zabytków woj.wielkopolskiego i kujawsko -pomorskiego prośbę o wstrzymanie prac demontażowych oraz wpis do rejestru zabytków odcinek Liliopol - Boniewo - Jerzmanowo -Lubraniec oraz Boniewo-Izbica Kujawska Wiadomo wszystkiego ocalić się nie uda, trzymamy za nich kciuki oraz o to by konserwator zechcalby to ocalić.A ścieżki rowerowe mogą być wybudowane jak np,na kolejce Jędrzejowskiej gdzie wraz z bratem miałem mozliwość przejazdu turystycznego. Poczekamy czy konserwator zgodzi się oraz czy władza nie stanie sie obojętna jak dotychczas.
kolejarz KR KD
szeregowy
szeregowy
 
Posty: 6
Rejestracja: czw lip 18, 2013 7:32 pm


Wróć do Ogólne

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości

cron